13.3.2017

Tarina tilauksen takana

 


Tilauksia tähän mennessä on kertynyt 62, vuonna 2016 tilauksia tipahti 51 ja tänä vuonna tullut jo 11 tilausta. Minulle se on henkilökohtaisesti kovin suuri määrä, sillä käsin neulominen on hidasta verrattuna koneelliseen tuottamiseen.

Useammat tilauksista ovat olleet ns. erityisen ainutlaatuisia. Monia samanlaisia neuleita on myös tullut neulottua, kuten palmikkotossuja useampi pari. Minua ilahduttaa se, kuinka herkästi tilaaja osaa kertoa haaveensa esim. villasukkien tai jonkin muun neuleen suhteen. Se, kuinka loppupeleissä kuitenkin toteutus on suunniteltavissa yhdessä tilaajan kanssa aivan omalaatuiseksi kokonaisuudeksi.

Parhain ja omalaatuisin, erikoisin tilaukseni tähän mennessä on ehdottomasti eräältä hyvin paljon käsitöitä arvostavalta henkilöltä. Hän tilasi heti yrityksen perustamisen jälkeen itselleen kolmet (!) villasukat, sanoen että hinnasta viis! Hän oli siis valmis maksamaan siitä, että joku oikeasti tekee juuri toiveiden mukaiset villasukat. Yllättävän moni on valmis maksamaan uniikista neuleesta, mutta kovin monelle tilauksen teko kaatuu siihen hintaan, mikä on toki harmillista, mutta ymmärrettävää.

Tämä samainen tilaaja lähestyi minua viime kesän alkupuolella toiveena saada siskonpojalleen villatakki kuukauden päähän 1v syntymäpäivälahjaksi. Erikoisen tilauksesta teki se, mitä hän halusi villatakkiin. Toiveena oli Taffelin Juustonaksu-hahmo jollain tavalla toteutettuna villatakkiin. Ideat sinkoilivat mielessäni heti, ja ehdotinkin, että villatakki olisi pääpiirteittäin tummansininen ja toinen etukappale sekä hiha olisivat punaiset - tuoden minulle mieleen jonkin juustonaksu-pussin värit. Selkään silmukoisin juustonaksu-hahmon. Näin sovittiin, ja tilaaja jäi odottamaan minun vahvistustani sille, että voinko todella toteuttaa tämän idean.

Mitä tulee tällaisiin hahmoihin, brändeihin ja muihin vastaaviin - mä en voi neuloa esim. muumisukkia tai kettukarkkipipoa, saati sitten juustonaksu-hahmoa mihinkään neuleeseen ellei minulla ole siihen vaadittavaa lisenssiä tai lupaa. Muumien lisenssi ei ole yksinkertaisesti tällaiselle pienyrittäjälle kannattava, joten se ajatus on kuopattuna jo ennenkuin kukaan kerkeää sanomaan sanaa muumi. Sama koskee disney-hahmoja ja muita isoja brändejä.

Niinpä sitten kaivelin Taffelin sivustoa, ja löysin tiedon, että minun tulisi ottaa yhteyttä Orklaan. Soitin Orklan vaihteeseen, josta minut ohjattiin yhä uudelleen ja uudelleen eri ihmiselle, joista kukaan ei kuitenkaan voinut hoitaa asiaani. Lopulta minulle annettiin henkilön nimi, joka näitä asioita todella hoitaa ja kerrottiin, että hän lomailee. Laitoin heti sähköpostia tälle henkilölle ja yllätyksekseni hän vastasikin todella pian. Hän kysyi lisätietoja siitä, miten aion kyseisen neuletakin toteuttaa ja millaisen juustonaksu-hahmon haluan neuleeseen tehdä. Kun olin selventänyt hänelle ajatukseni, hän palasi asiaan ja kirjallisesti antoi minulle luvan käyttää juustonaksu-hahmoa neuletakissa ja mikäli tämä tuottaisi uusia tilauksia, katsottaisiin tarkempaa lisenssisopimusta asian suhteen.

Voitte vain kuvitella, kuinka innoissaan tilaaja oli, kun ilmoitin saaneeni luvan käyttää tätä hahmoa villatakissa. Ja niin alkoi neuleen työstäminen ja jo viikossa olin neulonut villatakin valmiiksi.



Juustonaksu-hahmon silmukoin jälkikäteen villatakin selkämykseen, ja tilaaja oli tyytyväinen lopputulokseen.


Tässä olikin taustalla tarina, jota päädyin kysymään tilauksen ollessa näinkin erikoislaatuinen. Tilaajan siskolle juustonaksut, juustonaksuhahmo ja kaikki mikä vain liittyikään juustonaksuihin oli erityisen tärkeäksi muodostunut asia ollut jo pitkään. Tilaaja perheineen on ideoinut tälle siskolle jos jonkinmoisia lahjoja liittyen juustonaksuihin. Ja niin sisko oli ilmaissut haaveensa, että toivoisi jonkin vaatteen tällä hahmolla koristettuna löytyvän hänen pojalleen, mutta etsinnät olivat melko tuloksettomia. Ja niin tilaaja sai antaa siskonpojalleen lahjaksi neuleen, jossa oli tämä suuresti ihannoitu juustonaksuhahmo silmukoituna selkään. Sisko oli ilahtunut ikihyviksi. Sain jälkeenpäin vielä viestin siitä, kuinka ihastuneita kaikki olivat villatakkiin. Paras ja suurin ilo mulle onkin se, kun tilaaja ilmaisee ihastuksensa valmiiseen neuleeseen. Kuinka mun mieltäni lämmittääkään se, että varpaat, kädet, pää, kaula tai joku läheinen pysyy lämpimänä tekemälläni neuleella, johon on ihastuttu samantien.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä sananen, se piristää päivää! :)